tisdag 19 juni 2012

Vilddjur och svamp...




Vi hittade de här kantarellerna idag. Och jo, det är sommar...

Men dagen började med att jag såg en mårdhund. Tyvärr fick jag ingen bild av den. Då jag öppnade ytterdörren på morgonen för att kalla in Kira och äta, kom det springande vilddjur emot mig. Den sprang på stigen rakt mot huset och just före nedre stentrappan vek den av mot stranden. Vacker var den och efter lite funderande och sedan googlande kom jag till att det var en mårdhund. Kira kände lukten av den och sprang omkring som en yr höna med nosen i marken men efter en stund gav Kira upp sitt sökande och kom hem och äta.
Visste ni att mårdhunden inte hör till gruppen mårdar utan gruppen hundar? Att mården går i vinteride? Att mården lever i samma parförhållande livet ut? Ja nu vet ni det 😊



2 kommentarer:

  1. Och här avskyr vi mårdhundar. Tindra är expert på att känna vittringen av den å lägger direkt in i skogen om det är en där...å fy sjutton hur de låter å skriker. Kan ju tillägga att vi har många av dem här å de äter ju allt de kommer över, dvs inga snälla djur.

    SvaraRadera
  2. Jo, inte är det några snälla djur inte. Är nog inte så glad att här finns en eller flera såna, men spännande var det att se en på riktigt. Eller rättare sagt att se en levande, för här ser man dem mest överkörda på motorvägen. Tror inte jag vill höra en skrika, huj...

    SvaraRadera