torsdag 28 juni 2012

Terrible two

Att vara förälder till en två åring är inte alltid så lätt. Idag har nog varit ett enda nej, inte så, akta, var är du, sluta, kom hit, ta det lugnt... Jag försöker att förbjuda och använda nej så lite som möjligt, distrahera om möjligt eftersom jag tror det i det långa loppet är bättre än att hela tiden vara där och säga nej, nej, nej. Men idag var nog en nej dag.
På förmiddagen for vi till en klädbutik för jag ville köpa mig nån ny topp eller t-skjorta. Vi tog ingen vagn med åt storasyster och det var " a BIG misstake". Hon skulle bara springa omkring i butiken och riva i alla kläder och gissa om jag kunde se på ett ända klädesplagg. Det kändes som om alla tittade på oss och på henne och fundera på hur ouppfostrad flicka vi har. Höll jag henne i handen så slängde hon sig rak lång på marken. Blev jag arg och sade att hon absolut inte fick springa omkring eller ligga raklång, började hon krypa omkring i stället. Nå jo, till slut kom vi, två frustrerade föräldrar och en kanske ännu mera frustrerad flicka ut ur butiken. Jag fick som tur med mig två plagg som jag aldrig provade, men som senare visade sig passa perfekt.
Jag antar att hennes beteende nog är rätt vanligt för åldern, i synnerhet vanligt för en annars också vild två åring. Nu är det ju roligt att hon är modig, självsäker och vild men ibland skulle det vara enklare med ett lite bara lite försiktigare barn.
Jag tror vi väntar nåt år tills vi går till en klädbutik igen, tillsammans alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar