söndag 24 juni 2012

Brödmaskinen




Jag fick till julklapp för 3 år sedan en brödmaskin. Den har nu stått oanvänd i två år. Orsaken är den att det tar helt mega länge (3h)att baka bröd i den och att det är svårt att få variation på smaken på bröden. Antagligen är felet i mig, om jag skulle orka sätta mig ordentligt in i att söka recept för maskinen skulle jag säkert hitta nåt bra. De flesta recept jag hittat är med ljust mjöl och det gillar jag inte. I mina handgjorda semlor brukar jag alltid sätta ca 50% rågmjöl/graham och bla. rågkli och annat lite hälsosammare. Jag antar att de flesta recept för brödmaskinen är ljusa eftersom brödmaskinerna är populärast i USA.
Idag tog jag då fram maskinen och bestämde mig för att laga ett bröd med mest vetemjöl men också lite graham, vetekli, hasselnötter och tranbär. Satte alla ingredienser i maskinen och skulle sedan trycka på rätt program. Hade ju såklart glömt bort vilka knappar man ska trycka på och handboken är ju såklart borta så jag tryckte nu lite hur som helst för att testa mig fram. Tryckte såklart i misstag på snabbprogrammet och maskinen gick på. Fick inte programmet raderat, så det var bara att använda det då. Hade alldeles för lite jäst, för mycket salt, inte enbart vitt mjöl och lite för svalt vatten för just det programmet så jag var säker på att det skulle bli pannkaka (orsaken till varför jag dissar snabbprogrammet tidigare). Men till min stora förvåning blev brödet jätte gott och med riktigt bra konsistens också, och bara 1 timme tog det. Jess, vad bra:) Jag ska absolut köra samma program med samma ingredienser igen och till och med testa med mera graham eller rågmjöl.

1 kommentar:

  1. Det var jätte gott, och hasselnöttrna extra mums, fast jag inte ens tycker så mycket om hasselnötter, är en mandel mänska.

    SvaraRadera