onsdag 27 juni 2012

Fågellivet i vår vik




Fågellivet här i vår vik har minskat massor under de senaste åren. Det märker jag själv, men i synnerhet de lite äldre här har kommenterat det ofta. Då jag var liten fanns det massor doppingar och numera tror inte jag det finns en enda. Orsaken till att de minskat så drastiskt är antagligen äventyrshotellet som ligger längst in i viken. De kör med sin enorma båt med tre motorer och allt som allt 1200 hästkrafter genom viken och gissa om fåglarna gillar det? Jag kan säga så här snällt att vi inte riktigt gillar hotellet och deras aktiviteter. En annan orsak kan ju vara mårdhundar, jag såg ju en här om dagen och de lär inte leva ensamma och är hemska jägare.
Här bor mest måsar,svanar, änder men också några tuffa fåglar. Gråhäger och brun kärrhök.
Jag vet inte om det är en eller två gråhägrar. Två tror jag, därför att de brukare leva ihop och inte ensamma, men å andra sidan har vi nog aldrig sett två på en gång här i viken. Visste ni att gråhägern eller hägern som vi kallar den hör till gruppen pelikanfåglar? Tufft. Den är jätte stilig då den landar och flyger iväg för då ser man hur stor den är. Men den har helt klart en fiende i den bruna kärrhöken, som just medan vi åt lunch och titta ut genom fönstret, antagligen var och plundra hägerns bo. Vi såg hägern och höken slåss några gånger förra sommaren men nu landade höken där var hägern har sitt bo och efter en stund flög den bort, så man kan ju bara gissa vad den hade för sig. Den stackars hägern var säkert ute och fiskade. Rovfåglar är grymma och jag blir alltid lika fascinerad av dem.
Brun kärrhök är en rätt ovanlig fågel om jag har förstått det rätt. Och nu då jag skrivit det här inlägget slår det mig att kanske den är en bidragande orsak till att fågellivet här har minskat. Vem vet?

1 kommentar:

  1. Hej, jag ville bara kommentera att måsholmen också blivit mycket tystare. Måsarna brukar skrika sååå i Juni och först tystna mot augusti, men nu låter det nästan redan som höst. Usch, ledsamt.

    SvaraRadera