söndag 10 juni 2012

Oreganopesto

Det är länge sedan jag experimenterat med något nytt i köket. Idag gjorde jag det, till lunch och det blev oreganopesto och det var jätte lyckat.






(ha, ha måste bara pryda med en av många blåklintsblommor som storasyster hämtade in...)

Jag mixade oreganoblad, olivolja, parmesan, pinjenötter och lite salt. Ur enkelt och jätte gott.

Det bästa är att oregano växer som ogräs i vårt växthus. Där finns två plantor, en som jag sått dit och en som vi planterade ut efter att ha köpt en kruka i matbutiken. Jag tror det här blir deras tredje år i växthuset.




Blomman är inte från oreganon utan salvian, som blivit vild och galen och en blommande gren sticker upp mitt i oreganon. Vackert så;)

Förra sommaren torkade jag en del och nu kan jag laga pesto på en del. Måst fundera ut annat jag jan göra av den. Om nån har nån bra ide så tar jag gärna emot med öppna armar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar