fredag 8 juni 2012

Besök på barnklinik

Idag var jag med lillebror till en privat barnklinik. Oj så jag var nöjd över servicen. Visst var det dyrt men åtminstone kom jag nöjd ut därifrån. Som tur har vi försäkring så jätte dyrt blir det nu inte.
Lillebror har fått jätte elaka vätskande utslag på kroppen. Det var orsaken till att vi sökte oss till kliniken. Läkaren bytte över till svenska då hon märkte att vi pratade svenska, var jätte trevlig, frågade massor och var just sån som en läkare, i synnerhet barnläkare skall vara. Min erfarenhet är att alla läkare verkligen inte kan kommunicera med sina patienter och många verkar helt ointresserade av patienten. Men dagens läkare var alltså super. Så togs det blodprov i labbet, av en jätte trevlig sköterska och resultaten kom på 10 min. Under besöket blev lillebror hungrig så jag fick gå och amma ifred i ett bakrum eller rättare sagt uppvakningrummet som var jätte kiva inrett. Sedan sökte läkaren upp oss och gick igenom provresuktaten och medicineringen i lugn och ro. Perfekt, men hoppas nu ännu att lillebror fått rätt diagnos ( märkärupi, vad månne det är på svenska?) och att medicinerna biter.
Har nu varit några gånger på den privata sidan och några gånger på den kommunala sidan med barnen. Kan inte säga nåt om skillnaden på kvaliteten på vården men läkarnas bemötande har varit som natt och dag. Bra om läkarna vi träffat på den kommunala sidan ens tittat upp från sin dator och att säga några extra lugnande ord åt en orolig mamma har inte kommit på fråga. Kanske vi bara har haft otur?
Jag har nog ännu stark tillit till att vården på den kommunala sidan är bra. Men visst är det skönt att
ha möjlighet att ha försäkring och kunna få hjälp vänligt och snabbt ( beställde tiden igår 19.50 och fick tiden idag 10.00).
Håll nu tummarna att diagnosen var rätt och att medicinerna fungerar...

1 kommentar:

  1. Oj, vad bra att ni hade tur denhär gången. Det hade vi också på måndagen! Besökte samma läkarstation som tidigare men en annan läkare som var superbra! Gick dit för dotterns utslag och hamnade genast och ta blodprov :) Atopisk hud var den första diagnosen... får veta mer sen allargitestets resultat kommit. Tur att man har försäkring jo... blev rätt saftig räkning. Hoppas ni mår bättre redan!
    /Heidi&lillaW

    SvaraRadera