fredag 22 juni 2012

Recept; godaste och enklaste svartbrödet

Igår lagade jag svartbröd (finns många namn på dylika bröd men jag kallar dem svartbröd) midsommaren till ära. Det är världens godaste och världens enklaste att laga och smakar underbart. För några somrar sedan sökte jag efter ett svartbrödsrecept på nätet och hittade nog flera men det här verkade enkelt så jag testade det och har varit mer än nöjd.
Här är receptet på brödet:
0,5 liter apelsinsaft
1 paket jäst
1,5 dl malt
1,5 dl rågmjöl
1,5 dl mörk sirap
1-1,5 tsk salt
4-4,5 dl vetemjöl
Värm juicen till 38 grader och lös jästen i juicen. Blanda i med en träslev övriga ingredienser men blanda sist i mjölet. Degen är och får vara jätte lös. Häll den i två smörade och bröade avlånga former och låt jäsa 30 min. Grädda sedan 45 min i 200 grader.
Obs! Bröden blir med ovanstående mängder ganska tunna så jag brukar göra 1,5 gångers sats och grädda dem lite längre. Bröden är färdiga då de är ganska så mörka på ytan och släpper kanterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar