onsdag 13 juni 2012

God sallad




Idag gjorde jag en jätte god sallad till middagen. Den bestod av grillad äggplanta, buskblåbär, marinerad zucchini och getost och så sallad och tomat såklart.

Äggplantan laga jag på min mosters vis. Dvs först i skivor och så saltade jag den. Därefter fick den dra i 10 min och så sköljde jag skivorna, torka dem och lade dem på en plåt och pensla dem med olja och italiensk salladskrydda. Så fick de vara i ugnen i 200 grader ca 15-20 min.



Här svettas äggplantan...jag lade ihop de saltade skivorna och tryckte ut vätskan ur dem.

Zuccinin lagade jag i tunna skivor med osthyveln och lät dem ligga 30 min i salladsdressing gjord på olivolja, vit balsamico och lite garlic Italian krydda.

Gräddig salladssås,

Såsen, den var jätte god och bestod av 1/2 dl hemlagad majonnais, lite ketchup och lite sesamolja och peppar och salt som jag blandade med 1 dl vispgrädde.



Mina föräldrars söta salladsbestik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar