onsdag 11 juli 2012




Storasyster gick tidigt och sova och en vacker kväll, så jag passa på att gå på en tidig kvällslänk. Vi hade en massa barn på besök i dag så storasyster har lekt mest hela dagen och var jätte trött. Hon bokstavligen somna mitt i middagen, och föll från sin stol. Stackaren. Lillebror hade ingen ro att sova på dagen, med allt oväsen och en jämngammal flik kompis, så han sov mest hela kvällen i stället.

Min man berättade igår om att han varit och sprungit på en gammal väg här i närheten som inte längre är i användning. Vägen är den gamla tolkis vägen. Han berättade hur där ser ut och jag var tvungen att ta mig dit idag. Ville se stället med egna ögon. Lat som jag är orkade jag inte springa hela vägen och for en del av vägen med bil. Resten sprang och gick jag om vart annat. Rädd och sällskapssjuk är jag också så jag övertalade min moster att ta med sig hunden och komma med. Jag säger rädd, eftersom det rätt så nära den gamla vägen ligger en massa skumma vrak och bland vraken hittades det en mördad människa för några sommrar sedan. Sånt gör mig rädd. Så det är skönt att ha en vakthund med sig och vår egen Kira är alltför gosig för att kunna sköta den uppgiften.


Ett av vraken


Bild tagen från början på den gamla vägen.

På båda sidorna av vägen finns det massor döda björkar och en massa vass och "cigarrer". Vägen har sjunkit ner och var under vatten på ett ställe, vilket gjorde att vi inte kunde ta oss vidare utan fick svänga om. Här några bilder.








Det såg mycket speciellt ut och jag rekommenderar alla som rör sig i trakterna att parkera bilen vid den nya vägen och ta sig en promenad längs den gamla.




2 kommentarer:

  1. Det är den gamla vägen från Tolkis till färgfästet. Gick förbi Dansholmens vägskäl och Tolkisbussens garage.

    SvaraRadera
  2. Det ser kusligt ut, som de amerikanska sumpmarkerna, var de jagade förrymda slavar på 1800 o hemskt nog också på 1900, usch! Tur ser hunden inte ut som en blodhund.

    SvaraRadera