fredag 6 juli 2012

Ordet hemmafru...

Idag blev det bakat igen. Nu måst jag nog ta en paus från det här bakande, för annars kommer jag ju aldrig att rymmas in i klänningen som jag skall ha på bröllopet om tre veckor. Och så vill jag inte att storasyster skall äta en massa sött varje dag och det är lätt hänt om det finns muffins eller dylikt i kylskåpet. (men glass skall jag göra nån dag..., en hälsosammare variant).

Jag fick en lite, enligt mig störande kommentar, här en dag. Att jag blivit en riktig hemmafru då jag bakar hela tiden. Jag älskar att fixa goda saker i köket, jag är en fru och jag är hemma för tillfället, men nej, en hemmafru i den traditionella bemärkelsen är jag nog inte. Jag har funderat på ordet och dess betydelse en hel del. Jag är mammaledig och därför hemma och så tänker jag vara hemma ännu en tid till, tills jag anser lillebror vara färdig för dagis. Men jag lyfter på hatten för alla som gjort valet att inte vara ute i arbetslivet utan hemma med sina barn. Att vara hemma med barn är tungt. Att hitta på kreativa saker att göra, lunch, mellanmål, middag, leka och att inte ha en ledig stund på hela dagen, det är tugnt. Kanske det var just därför (eller för att jag har en försenad 30 års kris) som jag blev så irriterad på kommentaren. Att använda ordet hemmafru på ett nedvärderande sätt. Alla gör sina val här i livet och det skall man respektera. Och så är det ju absolut inget fel på att tycka om att stå i köket.


Rulltårtan som jag bakade idag fick som fyllning bara jordgubbar och eftersom jag var rädd att den skulle bli torr fuktade jag den med lite rosenvatten som jag på prov gjorde igår. Tårtan täckte jag med grädde och prydde med lite jordgubbar och rosor. Inte smakade man rosenvattnet men ovanligt fräsch och syrlig smak hade nog tårtan.

7 kommentarer:

  1. Det är intressant att fundera på varför ordet hemmamamma har fått en negativ klang. Det kan bero på en attityd som skapades på 1970-talet då uppbyggnaden av välfärdssamhället var i full gång. Då behövdes alla i arbetslivet.

    SvaraRadera
  2. Vart tog min kommentar vägen??

    SvaraRadera
  3. Man kan inte alltid korrigera sin kommentar, den låter inte en rätta. Nå jag försöker på nytt. Jag tror inte det är ordet hemma som är negativt, utan fru. Fruntimmer, hustru, hemmafru är allt negativt, det låter som någon som är för fin för att jobba. Gör ingenting och lever på någon annans pengar, dvs lagar sig. Jag vet inte varför det blivit så. Kankse fru låter för fint. Bondmora, hushållerska, barnsköterska låt som energisk och någon som har massa jobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu låste sig rutan igen, jag skulle rätta laga till lata. Nå vad jag menade att engelska Homemaker har en mera positiv klang än hemma fru. Det låter som om man lagar ett kiva hem åt sig och sina barn och jobbar passligt hårt och inte ligger på soffan och äter choklad och spottar i taket, fast det sista gör ju inte en fin hemma fru. Varför skall vi alltid tycka att vi måste vara så energiska o jobba hårt, det gör vi ju ändå för det mest. De som är hemma kan aldrig unna sig ledig tid, för då anser man att man har det för bra. Det är vårt eget samvete vi bråtts med. Vi måste ändra på vårt eget att att se på oss själva och vår tid o hur vi utnyttjar den. Så fort man kommer ut bland folk så kan värdesätta mera det jobb man gjort hemma, men just då man är hemma tycker man att ens jobb där är inget värt och alla ser ner på en för att man bara är hemma. Ändå är det jobbet det viktigaste i livet, det ända som kommer att bestå efter din död, dina barn, ditt hem som för släkten vidare och samhället vidare till ett bättre och en mera civiliserad värld.

      Radera
    2. Tack för kommentarerna. Jag tror inte blogger tycker om iphones eller paddor. Homemaker är ju ett jätte bra ord. Vad skulle det kunna vara på svenska. Det är faktiskt viktigt att komma ihåg att det man gör med familjen är det bestående och det som barnen för vidare till nästa generation och inte det man åstadkommit utanför hemmet förutom att man måst åstadkomma lite utanför också för att vårt välfärdssamhälle skall kunna rulla på.

      Radera
  4. Satts fel och rättskrivnings fel igen, men programmet låter mig nte rätta dem

    SvaraRadera
  5. Håller med! Jag tycker att de som väljer att vara hemma med barnen en längre tid måste vara starka människor, för det är tungt. Många tycker ju tom det är "lättare" att åka till jobbet än att vara hemma med barnen en dag. Och man måste ju beundra de som väljer att ge sina barn den tiden av sig själv.

    SvaraRadera