tisdag 10 juli 2012

Misslyckade macarons och Mymlan




I dag har vi haft Mymlan från Mumindalen på besök. Storasyster har lekt hela förmiddagen med Mymlan. Lagat mat åt henne, byggt hus och ätit lunch, så att Mymlan satt i storasysters barnstol och storasyster satt på en riktig stol. Länge leve fantasin.

Jag i min tur försökte mig på att laga macarons idag. De misslyckades totalt. Jag vet var felet låg och om jag har ork på kvällen när barnen sover skall jag försöka på nytt. Jag använde mig av det här receptet Leilas franska macarons. Jag försökte mig på choklad- och hasselnöts macarons. Felet låg i att jag bestämde att vispa ner florsocker och inte vända ner det. Det lyckades, men sedan vispade jag i misstag (min hjärna tappar focus ibland) i hasselnötsmjölet och då försvann fluffet från smeten. Nästa gång skall jag vända i mjölet och kanske också florsockret, då borde det lyckas. Jag grädda mina macarons och de blev som maräng kex istället för macarons. Ganska lite kakao enligt receptet, för choklad smakade de inte allt, så kakao mängden måste nog ökas till det dubbla.


Lillebror har idag övat att vända sig från mage till rygg. Han är bättre på motsatsen, rygg till mage, men snart går det nog lika bra åt båda hållen.

Och by the way, igår tog vi upp av vår egen potatis till middag, och den var helt underbart god.



1 kommentar:

  1. Hej!
    Hittade hit. Vi åt också potatisar från samma ö i dag :)
    När ska vi ses igen??

    SvaraRadera