onsdag 11 juli 2012

Funderingar kring mina macaroner...

Jag skall bespara er från mina macaron experiment i fortsättningen men en sak måste jag säga om dem. Jag orkade faktiskt göra macaroner på nytt i går kväll. Blev ju lite besatt av dem då jag misslyckades på dagen. Lagade bara 1/4 dels sats på kvällen. Inte lyckades de nu heller, men nog mera ditåt. I dag har jag surfat på nätet och läst en massa recept och andra skriverier om macaroner och till och med fått min moster som är mycket intresserad av matlagning att prova göra egna. Hon misslyckades också.

Men nu då jag läst recept och om andras misslyckanden och lyckanden börjar jag förstå lite "vetenskapen" bakom lyckade macaroner. Och en dag SKALL jag lyckas. Receptet jag följt är nog inget bra recept, så jag skall prova ett annat. I sig borde de inte vara så svåra att göra, men en massa saker tycks påverka slutresultatet. Äggens temperatur, luftfuktigheten, hur länge de får vila på plåten innan gräddning och smetens stadga. Det om macaroner, jag återkommer till macaroner då jag lyckats. Fast jag måste ännu säga att min man var överförtjust i marängkexen som var resultatet av det första försöket, och smaken och konsistensen på det andra försöket var nog bra men ytan och foten på macaronen blev inte som den skall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar