tisdag 31 juli 2012

Fälttävlan i OS

I dag har det varit fälttävlan i OS. Det är nog den tuffaste grenen inom ridsport. Där testas allt. snabbhet, mod, hoppförmåga och ridbarhet. De hästar och ryttare som är med på den här nivån är de absolut bästa i världen. Jag har själv jobbat ett år med fälttävlans hästar på samma nivå och med den erfarenheten kan jag säga att de hästarna inte bara har ovanstående egenskaper utan också är mycket intelligenta och oftast mycket lugna. Det krävs intelligens och lugn för att klara sig på den allra högsta nivån.
Guldet gick till tysken Michael Jung. Han är också regerande världs- och europamestare. Inte illa. Silvret gick till Sverige och Linda Algotsson-Ostholt.
Två av hästarna som var med är förresten rätt nära släkt med min Ciora. Jag tror Ciora skulle ha kunnat bli en bra fälttävlandshäst, möjligen lite för försiktig. Men räddhare som jag är har hon aldrig ens fått prova på det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar