söndag 22 juli 2012

Min gaspacho

Jag har helt glömt bort att skriva in mitt gaspacho recept. Gaspacho är ju kall grönsakssoppa. En spansk rätt skulle jag säga som är jätte god en varm sommardag till lunch. Alternativt som förrätt. Egentligen är det bara att ta vad man har i grönsaksväg och mixa det, krydda lite och ställa kallt. Tomat är enligt mig ett måste, endera hela och skållade eller lite fuskis, i formen av tomatsaft. Om man tyr sig till tomatsaft är det bra att använda nån inte för söt saft, Lidl tycker jag har en jätte bra saft.

Här mitt recept som jag nog brukar variera lite.
1 skalad gurka
1 paprika
3 bladselleri skälkar
1 liten scharlottenlök eller annan mild lök
2 vitlöksklyftor
1/2 liter tomatsaft
Salt enligt smak
Några droppar tabasko

Mixa allt, krydda och ställ kallt.
Och NJUT!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar