fredag 13 juli 2012

Hästar, hästar, hästar...

Jag har skrivit jätte lite om hästar trots att de är en stor del av mitt liv. Nu skall jag göra det. Först måste jag bara berätta att storasyster red idag. Inte så mycket, men lite. Pappan höll i henne då hon med cykel hjälm på huvudet satt några varv på Ciora medan jag ledde dem på ridplanen, bra gick det och storasyster var lycklig som fått RIDA.


Lilla ryttaren...

Vi, och med det menar jag mamma och mig, har Ciora som redan varit del av familjen i 17 år och nu är 21. Idag red jag henne och vissa dagar, som idag, glömmer jag helt bort att hon är gammal. Hon gick så runt och fint och kändes som då hon var ung. Jag har skrivit ett inlägg om henne här.

Så har vi ett hoppsto som heter Annie, som vi köpte 2008 på Irland.


Hon kom till oss 2008 men hade sådana rygg problem att hon ett år senare åkte tillbaka till Irland och nu fungerar som avelssto. Annie är världens snällaste häst. Tyvärr han hon aldrig ens börja sin tävlingskarriär men hoppa kan hon. Hon bor på min mosters och hennes mans gård, Waterside stud. Vi har en himla tur att hon kan bo där. Hon har nu fått två föl efter hingsten Luidam.


Tadam, som föddes sommaren 2010 och verkar vara världens förnuftigaste unghäst. Ännu vet vi inte hur han hoppar, men ut ur hagen har han hoppat så det bådar ju gott.



Och här det senaste fölet. Ett hingstföl också han. Ännu utan namn. Han föddes nu i sommar och är jätte snygg och mycket busig.

Det är spännande att följa med hur fölen växer upp. Jag skall försöka komma ihåg att skriva om dem ibland och i slutet på september far jag med min mamma och båda barnen och hälsar på dem. Oj så jag väntar på den resan...

1 kommentar:

  1. Jätte kiva blogg inlägg, mycket proffsigt, då du länkat till andra sidor som tidigare inlägg och till Waterside hemsida och Luidam. Nu skall vi hurra på Luidams ryttare , Billy, som är med i London OS och så Cian O'Connor förstås, det är bra för den irländska hästen om irländarna klarar sig bra, inte för att de rider irländska hästar i OS, utan alla är rätt blandrasiga.

    SvaraRadera