torsdag 27 december 2012

Makroner - jag lyckades!!




De lyckades, mina makroner. Jag fick en bok om makroner av min svågers familj. Stort tack för den!! Det stod i början av boken att makronerna lyckas om man följer receptet till pricka, det gjorde jag och perfekta blev de. Just så där sega i mitten och med den där karakteristiska foten som en lyckad makron ska ha. Lite olika stora blev de, men det beror på min ovana att spritsa smeten på plåten. Lite övning och också den delen lyckas.


Jag valde att laga hallonmakroner. Storasyster "hjälpte" till. Hon vispa, silade och smakade.

Makron (hallonmakron) recept

60g äggvita
60g mandelmjöl
2 dl florsocker
2 msk strösocker
Lite röd livsmedelsfärg

Hallonfyllning
120g frysta hallon
1/2 dl socker
1 tsk gelatinpulver
1 msk vatten

Dagen innan makronerna skall bakas separeras äggvitorna från äggen och sätts i kylskåpet.
Bakdagen: sätt ugnen på 150 grader. mät upp florsocker och mandelmjöl och mixa dem i en mixer så att de blandas riktigt ordentligt. Häll mandelmjöl/florsockerblandningen direkt på en bakplåt och ställ i ugnen 5-7 minuter. Ta ut och låt svalna. Vispa äggvitorna till hårt skum och tillsätt strösockret, lite i taget. Fortsätt vispa tills smeten är fin, fast och blank. Här tillsätts färgen. Jag använde färgpulver och satt rätt mycket, ca 1/2 tsk. Smeten blev vackert ljusröd.
Sila ner mandelmjöl/florsockerblandningen och vänd ner den med en slickepott eller stor sked.
Klicka ut eller spritsa ut smeten i rundlar på en plåt täckt med bakplåtspapper. Det skulle bli 30 rundlar, men jag fick endast 25, vissa blev lite stora. Ställ sedan plåten på ett torrt ställe, dvs. Inte i köket, för 1 timme. Grädda sedan i ugnen i 150 grader i 10-12 minuter.


Så här såg de ut då jag spritsat ut dem.



Färdiga.

Flytta bort bakplåtspappret från den varma plåten så är det lätt att lossa makronerna.

Laga fyllningen genom att tina hallonen och koka upp dem med sockret. Laga gelatinet enligt förpackningen. Jag använde gelatinpulver och blötlade 1 tsk gelatin i 1 msk vatten och lät det svälla i 5 min. Jag tillsatte det uppsvällda gelatinet i den kokande hallon/sockerblandningen och lät det koka någon minut. Ställde sedan blandningen i kylen en stund innan jag bredde fyllning på en makronhalva och tryckte den andra halvan emot. Mums!!


( jag har läst någonstans att makroner lyckas bättre om luften är torr. Vi har helt galet torrt här hemma på vintern, kanske det verkligen är hemligheten bakom lyckade makroner och så var det ingen dålig idé att lägga in mjölet/florsocker i ugnen och torka det innan set silades i smeten).

4 kommentarer:

  1. Grattis! ;-) De ser ju fina ut. Och tack för receptet - tror bestämt jag skall testa i något skede..

    SvaraRadera
  2. Jag har gjort med ett recept där man kokar sockerlag. Tänkte försöka mig igen till nyår :)

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du gillade boken! Visst finns det en massa recept på nätet, men tänkte att det kanske är enklare om man har begränsat antal recept ;-) Tyvärr kunde man ju inte bläddra i boken innan man köpte den så det var lite ett grisen-i-säcken-köp.

    SvaraRadera
  4. Jo, receptet i boken är faktiskt bra. Tack Carina:)
    Du måste Anna absolut testa. De är ju så söta, vackra och goda och gör en på gott humör. Och Camilla, jag vet att många gör med varm sockerlag. Lyckas säkert också, om man gör rätt. Det finns ju flera olika sätt att göra Makroner på och jag har fått på hjärnan att jag vill lyckas på detta sätt, eftersom det känns så urenkelt, och nu gjorde jag det:). Lycka till!!

    SvaraRadera