måndag 5 november 2012

Vattenmelon och fingermat




Lillebrors älsklingshobbyn stå, klättra, fälla sig och bli fångad i luften och äta vattenmelon. Vattenmelon är nog det bästa han vet, inte vad storasyster vet. Hon hatar det och på frågan om vad hon gillar bäst, svarar hon gurka och majsbågar.
Vi var på ett kalas i helgen och lillebror fick smaka på vattenmelon. En mamma som bara gett fingermat åt sin baby menade att vattenmelon är ypperlig fingermat. Mjuk mat som babyn kan hålla i handen och tugga i sig som tex kokta morotsstänger, äppelklyftor, broccolibuketter och banan. Jag tycker fingermat låter som en bra ide men jag blir genast orolig att babyn skall sätta maten i halsen. Hur vet man att inte babyn försöker svälja allt helt och hållet eller biter för stora bitar? Enligt förespråkarna är babyns kväljningsreflex så stor att den inte sätter för stora bitar i halsen. Den kväljer upp allt som är för stort och visst låter det ju rimligt, men kan man lita på det?
Hur som helst försöker vi lita på det och i dag köpte vi en vattenmelon då vi var och handla. Lillebror var i sjunde himlen där han satt i sin matstol och mumsade vattenmelon. Vi satt "smått oroliga" och följde med då han satt i sig melonen. En hel del kväljande men han lyckades nog "äta" två skivor. Ungefär 10% hamnade i magen och resten på bordet och golvet. Få se om vi skall våga ge honom lite till i morgon eller inte. Jag måste bekanta mig lite bättre med fenomenet fingermat och se om vi skulle våga oss på något annat också?


Åtminstone finns det mycket melon kvar.

3 kommentarer:

  1. Hej, första gången jag kommenterar här. Hittade hit av en slump, minns inte hur. Vi har setts på familjecentret på tavastvägen då jag jobbade i huset. Är nu hemma med Molly nästan 1 år. Hon har ätit fingermat i 3-4 månader nu och jag gillar det. Klottigt blir och inte mycket som hamnar i magen de första gångerna :) MEN jag läste nånstans att det egentligen är större risk att de sätter något i halsen då man matar, för då kontrollerar de inte själva hur de för maten i munnen, medan då de själva äter, själva för maten bakåt i strupen. Vet inte om det stämmer men jag har inte upplevt det obehagligt och hon har aldrig satt något i halsen. Morot, palsternacka och batat äter hon med god aptit. Har också gjort barnvänliga köttbullar som hon själv ätiti. Hon är så stor att hon också kan äta grynost, vilket hon älskar! Lax går också utmärkt att äta själv. Och spagetti klippt i mindre biter och ris. Men som sagt, det är inte för alla för det blir mycket att städa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du hittat hit:) Visst vet jag dig och roligt att läsa om dina erfarenheter:)
      Jag skall nog testa lite mera på fingermat kanske mina nerver klarar det med lite övning. Han tyckte ju åtminstone melonen var så roligt. Men övergå helt tror jag inte för det är jag för lat för. Pure och fingermat... Jag har läst lite mera om BLW idag och jag kan nog förstå att babyn inte borde kvävas i mjuka grönsaker för de borde ju kunna kvälja upp dem ifall de tar för stora bitar,hala som de är, men hur är det då med tex. bröd det blir ju en ända stor gegga och lyckas då babyn kvälja upp det??
      Vi brukar ännu gå till familjecentret, dagen varjerar men ganska ofta på tisdag. Du borde komma:)

      Radera
  2. Hej jo jag har tänkt komma dit nog faktiskt, men på torsdagar tror jag! Egentligen är det ju då öppet för både barn i lekåldern och bebisar. Fast Molly är ju nog snart 1 år så det har kanske inte så stor betydelse vilken dag vi går. Hoppas vi ses där nån dag.

    SvaraRadera