lördag 17 november 2012

Två efterrätter




Jag har lagat två goda efterrätter på en vecka. Båda har samma ingredienser men "ihop kokade" på olika sätt. Maräng, grädde och bär - det blir aldrig fel med de här ingredienserna. Mini pavlova och fryst maränggrädde.

Mini pavlova
Maränger (10 st)
2 äggvitor
1 dl socker
Sätt ugnen på 175 graderVispa äggvitorna till hårt skum och tillsätt sockret lite i taget tills marängsmeten är fast, glansig och len. Klicka ut dem på bakplåtspapper i rundlar som är ca 1.5 cm höga och 3-4 cm i diameter. Sätt marängerna i ugnen och sänk värmen till 125 grader. Grädda 45 min och stäng sedan av ugnen och låt plåten stå inne i ugnen och öppna ugnsluckan på glänta och låt ugnen bli kall.

Vispa 3 dl grädde och smaksätt med vaniljsocker. Sätt en stor matsked grädde på en marängrundel och toppa med färska bär. Och bjud.
( jag använde färska jordgubbar som jag marinerade en stund i lime saft och socker). Gott!!

Fryst maränggrädde
Smula ner maräng i vispad grädde, 2 maränger i 2 dl grädde. Förhållandet kan ändras beroende på hur sött man vill ha det. Blanda i bär, jag använde jordgubbar och hallon från frysen. Sätt i frysen ett par timmar, eller längre men då måste man ta ut den ca 20 min innan den skall ätas. Gott med lite färska bär till eller mosade jordgubbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar