söndag 11 november 2012

Lillebrors söm

Vårt veckoslut har gått ut på att umgås med vänner och familj, äta gott, gråta på natten, sova och vara i stallet. Ganska basic, förutom det där med gråtande på natten. Lillebror har sovit ur usselt den senaste veckan och vaknat för att kräva mat med 1-2 timmars mellanrum. Nu fick det vara slut för mitt ork börjar ta slut. Jag behöver sova lite längre pass för att vara den där glada, pigga personen jag är och vill vara. Jag har alltid tyckt synd om alla de små babyn som måste gå igenom sömnskola. Men nu har jag börjat vår egen lilla sömnskola. vi jobbat på det här att somna om utan mat i två nätter nu och redan nu går det lite bättre. Fast riktigt hård är jag inte, men hårdare än jag trott. Första natten fick han somna om med gråt och utan mat klockan 23 och 00:30 men fick äta 1:30 och 5:00. Så bara två matningar och två gråt gånger, båda på fem minuter. Förra natten vaknade han 00:30 och grät 10 minuter innan han somna om. Sedan vaknade han 1:30 och 5:30 och fick äta. Och jag är redan nu piggare. Jag har inget emot att mata 1-2 gånger per natt, men inte mera än det. Jag vet att en baby på 8 månader borde klara sig helt utan mat på natten men den där gråten efter mat är nog svår för mig att klara och ganska så liten är han ju ännu. Få se om det skall funka att minska på matgångerna på det här sättet, men lovande verkar det just nu åtminstone.
Ajo, han har också fått börja sova i en sovpåse för jag misstänker att han har haft lite kallt och därför också vaknat lite lättare. Otroligt men sant är att både mannen och storasyster är bra på att sova trots oljud, ingendera har hittills vaknat trots allt gråt. Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar