tisdag 27 november 2012

Mat är bara så dyrt...

Jag satt idag och räknade våra utgifter och blev helt chockad över hur mycket pengar det går till mat. Jag tycker vi sällan äter något jätte extra, utan för det mesta blir det vanlig husmanskost. Okej, ibland blir det något bättre men ofta snålar vi och äter något billigt. Sallad blir det nästan varje dag och till det går det nog en vacker slant men där vill jag inte pruta. Men över lag tycker jag vi försöker spara på matutgifterna, men tydligen lyckas det nog inte så bra eller så är mat bara helt svin dyrt. Jag skulle säga att det går 700-800 euro till mat för vår familj i månaden, en del är då burkmat till lillebror och välling/mjölk/gröt. Jag tycker 750 är helt för mycket, inte för att pengarna inte skulle räcka utan för att det är sjukt mycket att lägga på mat. Hur lyckas andra hålla nere kostnaderna, eller lyckas andra göra det? Eller är det bara så att det kommer för mycket annat (karkki, öl, glass, limu...) med då vi går till butiken? Keittiökaveri eller matkassen, dvs. mat för 5 måltider för fyra personer för 90 euro, skulle det ändå vara en idé?
Fast en sak är säker, mat i det här landet är dyrt. Jag tänkte idag köpa ett glasspaket, Aino 1 liter laktosfri. kassan sade 8 euro och jag sade nej tack. Kassan blev sur, men 8 euro för glass, nepp säger jag.

3 kommentarer:

  1. Va? Har du blivit omvänd, vad hände med 5euros middagar ;)
    Nä, mat ÄR dyrt. Jag vill inte ens räkna ihop hur mycket vi sätter på mat/månad. Tror (hoppas) ändå att bara vi skulle anstränga oss och veckohandla så skulle vi spara en vacker slant (o mycket nerver), men nu springer vi till butiken var o varannan dag och slösar som bara vad. Ska nog testa keittiökaveri ännu!

    SvaraRadera
  2. Du tänker precis som jag. Är wc-papper, diskmedel, tvättmedel, blöjor medräknat i 700-800 euro? Jag tror nämligen vi kommer upp i samma summa, inklusive de där jag räknade upp. Blev förfärad då jag märkte att vi använt 400 euro på en dryg halvmånad. Men så är det tydligen. Började googla och läste nånstans att folk klarar sig på hälften av vad vi använder, alltså typ 400 euro för fyrapersonersfamilj, det kan väl inte ändå stämma? Vi är dessutom bara tre. Jag har också funderat på keittiökaveri, undrar om det är så att vi köper dyra produkter och att keittiökaveri skulle löna sig för oss... men ja, jag vet inte. Och alltså, 8 euro för ett paket glass, galet!

    SvaraRadera
  3. Nä jag är nog inte omvänd Mia, anser nog ännu också att spenatsoppa med ägg kostar 5 euro att laga... Men jag började fundera på det där att desto mera sällan jag sätter foten in i en butik ju mindre onödigt skulle vi köpa. Fast jag tror nog att det mest är frågan om självdisciplin, skulle vi bara inhandla det nödvändigaste skulle vi komma lite billigare undan. Jag tycker absolut Mia ni skall prova på det, för om butiksresorna bara är tråkiga, jobbiga och ger gråa hår så är det absolut värt priset.
    Jag surfade efter att jag skrivit inlägget på lite forum och kollade vad människor har för matutgifter. Vi kollade säkert samma sidor Sanna, allt mellan 400 och 1200 hittade jag. Mycket varierande. Så jag insåg att vårt 800 euro är ganska normalt, fast helt för mycket, just för att maten är så galet dyr i detta dyra land. Inte förstår jag hur nån klarar sig på 400 euro?? De äter antagligen som myggor. Sen så läste jag om nån undersökning som visade att en 4 pers familj använder 290 euro i medeltal i veckan på mat, så på basen av den ekonomiserar vi ju hyfsat bra...

    SvaraRadera