onsdag 14 november 2012

Funderar så det knakar

På hurdant det skulle vara att bo utanför stan. Jag har bara bott i Helsingfors och Åbo, ena staden större än den andra och så i Tyskland men det räknas inte. Jag har alltid skrattat lite i smyg åt alla som genast då de får barn flyttar utanför stan. Nu sitter jag själv här och funderar på fördelar och nackdelar med boende och var barnen sku må bäst. Var är det bäst att växa upp? Svåra frågor och stora frågor. Jag tror den som vuxit upp på en liten ort ser både bra och dåliga sidor med det och lika för den som vuxit upp mitt i storstan. Allt har sina sidor.
Det jag saknar här inne i stan är närheten till naturen och lugnet men samtidigt är det skönt att ha allt så nära. Att kunna vandra in till stan på en kopp kaffe. Fast hur ofta gjorde jag nu det då jag jobbade. Men bor man utanför stan är det ofta långt till jobbet, långt för att träffa kompisar eller gå på bio. Hmm, jag skall fortsätta fundera...

3 kommentarer:

  1. Lojo är ett bra alternativ! Naturen är helt underbar (säger jag som aldrig varit nån naturmänniska) och man kan bo på ställen där allt är nära (så som för oss) och det är relativt nära till Helsingfors. Och fina cafen finns det i centrum, fast har inte ännu varit...

    SvaraRadera
  2. Om vi drar så är det nog österut för ditåt har vi oxå sommarparadiset. Men inte vet vi, allt har sina för och nackdelar. Måste fortsätta fundera...
    Lojo är säkert kiva och på basen av bilderna på din blogg så är där jätte vacker natur. Du måste nog gå och testa det där cafét:)

    SvaraRadera
  3. Vi flyttade bort från stan bara för att vi inte hade råd att köpa något större där. Jag trivdes i stan och tror inte att barn har det sämre där. Men är nöjd som vi bor nu, eget hus och stor gård lite som på lande men kort att gå till butiker, cafe och bio, lite som i stan. Det ända jag saknar här är Stocka och Clas Ohlson, men de har ju webbutik ;) De sku ju vara roligt att få er hit :D

    (satt mössan på posten i förrgår)

    SvaraRadera