onsdag 12 september 2012

Helingfors och life coaching

Var en sväng till Kisselefska ( vet inte hur det skrivs) huset i dag. Ett shopping center som är fint men rätt dött. Lite dyra design butiker, några kaféer och inga människor. Där fanns en barnklädsbutik och utanför ett inramat brev som butiken fått av Prinsessan Viktoria och Daniel.



Observera adressen. Finlands huvudstad heter Helingfors. Det skulle vara en liten miss om jag skulle glömma ett S men då kungahuset gör det...ha ha!!

Bredvid barnbutiken fanns det ett pop up café eller rättare sagt utrymme. Ett life coaching företag, VOJO, hade hyrt utrymmet i två veckor. Ett mysigt rum med levande ljus, dynor på golvet, te-bjudning och läshörna. På kvällen skulle de ordna Joga och nu på dagen fick man diskutera livskarttor och drömmar. Var inte och diskuterade det, men pratade länge med en av företagets grundare om behovet av life coaching, fritt översatt till vägledning i livet, och lite om ditt och datt. En mycket trevlig kvinna. På kvällen skulle de ordna avslappnande Joga och jag tror jag har övertalat min mamma att gå på det. Det är på hennes hemväg från jobbet, hon blir lätt stressad och skulle kunna ha nytta av joga och jag hoppas faktiskt hon går där via och poppar in.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om hela life coaching grejen. Känns mycket som en trend. Fast kanske det är bra att människor får vägledning i livet, som i dag är så hektiskt att få hinner fundera på vad de egentligen vill. Jag är rädd för att många vill ha så mycket, men inte är beredda att pruta på något. Man vill jobba mindre men tjäna mera, ha mera tid för familjen men pendla till sitt jobb 2 timmar om dagen för att kunna bo i ett eget hus, resa och uppleva världen men samtidigt spara på miljön. Det är ju ekvationer som bara inte går ihop. Inte vet jag heller själv riktigt vad jag vill, men i stora hela är jag nöjd med livet, så kanske life coaching får vara för min del - tillsvidare åtminstone. Fast att ta vara på stunden, njuta av nuet och inte fundera för mycket på morgondagen skulle jag kunna träna lite mera på och om jag förstod det rätt så är det en del av life coaching. Och nu skall jag städa...i nuet!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar