lördag 1 september 2012

Äckliga älgflugor...

Älgflugor är så äckliga. Huj så jag hatar dem. De förstör hösten. Om nån hatar dem mera än människor så är det hästar, åtminstone Ciora. Hon blev i dag alldeles ifrån sig och jag trodde redan att den skulle söndra sig och stallet då den kliade sin svans så hårt mot väggen. Det tog mig 40 minuter av kammande och tillslut tvätt av svansen för att hitta två små rackare. Bort fick jag dem och lugnet infan sig. Stackars stackars älgar...inte konstigt att de ibland springer in i fönster och liknande, de måste ju bara flippa av att ha miljoner små krälande och botande flugor på sig.
Jag skall så fort jag får en möjlighet fota en så ni som inte sett (det finns faktiskt de som besparats, vet jag) de små äcklen.
Jag surfa på nätet i dag för att kolla råd om hur man undviker att de kommer på en häst. Diskussionerna var förvånansvärt få och nån föreslog eucalyptus doftande liniment. Skall testas i morgon. Det sjuka var att flera föreslog att man använder öronskydd på hästen så de inte kryper in i öronen-har aldrig ens tänkt att det skulle kunna hända. Usch!


Tur att Cioras äng inte är i skogen så där borde den inte bli attackerad. Hoppas jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar