måndag 10 september 2012

Fiskbuljong, så enkelt och gott

Jag märker att jag skriver mindre och mindre om mat, men nu måste jag dela med mig av det här med buljong. Att laga buljong är lätt och så mycket hälsosammare och godare än färdigt köpt. Inget äckligt natriumglutamat... Funderar du på att laga fisksoppa till exepel. Då lönar det sig att laga den helt själv från början till slut. Många tror att det är jätte jobbigt att laga egen buljong men det hör nog till det lättaste. Jag köpte här om dagen en hel lax, 12 euro kilot kostade den ( man hittar ofta billigare) Bad mannen bakom fiskdisken om han kunde filera den åt mig. Fick då två filéer och skilt huvudet och benen och allt som blev över. Lagade sedan buljong på rest delarna. Sparade en filé till nästa dag och lagade sedan lax i ugn med ett täcke av pesto. Den andra filen skar jag i bitar och satte i soppan.
Buljongen är ur enkel och skall bara koka i 20 minuter, jag har läst att buljongen blir besk om den kokar för länge.
Fiskbuljong
1.5 l vatten
Resterna av 1 kg lax
1/2 morot i stora bitar
1/2 lök i stora bitar
1 tsk salt/liter vatten
Lite persilja
4-6 vitpepparkorn
Lägg allt i kastrullen, koka upp och skumma av ( lättast med hålslev men går också med sked). Låt koka 20 min och sila. Buljongen är färdig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar