tisdag 23 oktober 2012

Hummus är gott gott gott

Jag tycker hummus är jätte gott. På Irland får man köpa god hummus på burk i butiken men här hemma är det svårt att hitta. Endera finns det inte i sortimentet eller så finns det, men den är inte riktigt så god. Nu lagade jag egen hummus, eftersom jag hittade tahini, som är en av ingredienserna i hummus. Den blev jätte god och är härlig att ha som dipp eller att äta med "lapin rieska" som jag gjorde till lunch.
Här är mitt recept;

Hummus
1 burk kikärter, avrunna och ordentligt sköljda
2 msk tahini (pasta av sesamfrön)
1 vitlöksklyfta
Ca 3 msk god olivolja
Saften av 1 citron
Ca 1 tsk malen spiskummin ( ground cummin, förväxla inte med kummin. Spiskummin är vanlig i det indiska köket och i tex falafell bullar).

Mixa allt i mixer. Enkelt, bara mixen är bra. Vår är helt ur ussel och en ny mixer är nog etta på julklapps listan. Hoppas julgubben läser bloggen...

2 kommentarer:

  1. Hei Linn! Yks joulupukki luki just!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi,hi...det här tycks vara rätt ställe att skriva julklappslistan på:)

      Radera