lördag 27 oktober 2012

Egen tortilla middag




Nu blir det mat för hela slanten. Igår åt vi tortillas med taco fyllning. Alltså malet kött, sallad, salsa, majs och lite annat smått och gott som vi packade in i tortillas. Rolig fredagsmat. Skillnaden till tidigare gånger var att jag lagade tortillorna, tacokryddan och salsan själv. Mycket gott och skönt att veta precis vad maten innehöll, inga E:n och inga smakförstärkare utan bara rena råvaror. Tortillorna var mycket lätta att göra och faktiskt jätte goda. Jag bytte ut en del av mjölet mot quinoa mjöl, som innehåller mycket protein. Allt var nog jätte gott, men salsa har jag gjort många gånger, tacokryddan gjorde jag nog första gången men den visste jag att skulle lyckas men tortillorna överraskade mig mycket positivt.

Tortillas
1,5 dl kokande vatten
3 dl vetemjöl
1,5 dl quinoa mjöl
30 g rumsvarmt smör
3/4 tsk salt
Arbeta ihop en deg och packa in den i plast. Lägg en stund i kylen. Ta ut degen, bryt i bitar och kavla ut bitarna så runda som möjligt på mjölat bord och stek de tunna tortillorna snabbt på båda sidorna.

Min egen tacokrydda
Så här gjorde jag den.
1 tsk spiskummin
1 tak cayennepeppar
1 tsk svartpeppar
1 tsk paprikapulver
Lite salt
2 vitlöksklyftor pressade
Rosta allt en kort stund i stekpanna.
Jag blandade kryddan i 300 g stekt malet kött och blandade i lite vatten och redde med maizena.

Min egen salsa
1 burk krossad tomat
1 liten rödlök
1 vitlöksklyfta
1/2 paprika
1/2 röd chili
1/5 ananas
Lite salt och svartpeppar
1 tsk spiskummin
Hacka allt smått och blanda med tomatkrosset.

En lyckad middag! Men storasyster fick lite annat, spagetti, malet kött i lite grädde och grönsakerna som vi satte i tortillorna och en tortilla.

3 kommentarer:

  1. Oj, oj, det låter gott. Du borde nog öppna restaurang i ditt nästa liv.

    SvaraRadera
  2. Men vet du vad, eller kanske du ren vet... Nå, maizena består av en massa skrot (eller inte vet jag om det är skrot men inte är det nu bara majsmjöl i alla fall som jag länge hade trott). Efter det har jag övergått till att bara använda mjöl och har kännt mig dum när jag förr inte ens vetat att man kan använda vanligt mjöl.

    Men salsa sku vara roligt att testa laga själv. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  3. Det är jag som skriver fel och råddar ihop...Vad jag använder är inte traditionella Maizena utan ren maisstärkelse, jag bara kallar det alltid Maizena för det används helt lika och om jag inte tar fel så görs det av Maizena, dvs samma tillverkare. Jag vet faktiskt inte vad allt Maizena innehåller, men åtminstone finns där laktos. Förstår inte varför där finns en massa extra grejer då maisstärkelse ensamt funkar lika. Och mjöl också som du säger. Använder faktiskt oftast mjöl jag med, men lite olika konsistens blir det. Mjöl blir bättre i sås i soppa, maisstärkelse/Maizena då det finns mindre vätska tycker jag åtminstone.

    SvaraRadera