måndag 18 mars 2013

Söndagstur i dressyrsadeln

Igår var jag på ett stall här rätt nära för att rida min kompis häst. Hon är i Mexico och trots att jag har dåligt med tid ens för min egen häst tänkte jag att jag sku hjälpa med en dag. Men vilken upplevelse. Jag ids inte nämna namnet på stallet men en mycket populär ridskola snurrar där. Ett så äckligt, smutsigt och fallfärdigt ställe. Hästarna får mat, går ut i hagen och har, jo lite smutsiga boxar, men int lider de där. Men mitt estetiska öga led. Allt var fallfärdigt. Dörren till sadelkammaren saknade handtag , hagstaketen såg ut som om de just och just sku hålla ihop. Staden äger stället och de lär ska fixa upp det i sommar. Inte en minut för sent. Det stora stallet håller inte EU måtten men det som förvånar är att de får ha spilltor. Något jag inte förstår är att en box måste för att uppfylla lagen vara minst 3m x 3m men om jag förstått det rätt får man ha en häst i spilta. Där står hästen fastbunden och kan inte vända sig och spiltan är ca 1.5 m x 3 m. Hur kan det vara tillåtet? Fattar inte.
Nåja, nån hit var ridturen inte. Med dressyrtävling i manegen och 1 m snö på plan blev det skritt i terrängen. Men hästen som är världens nervvrak tyckte det var jätte skrämmande och uppvisa alla högre skolans dressyrrörelser med bockar och skutt. Passage är ju häftigt men inte om man inte har nån typ av inverkan från sadeln. Fart blev det i synnerhet då vi träffade på en gubbe som drog sina terrängskidor efter sig, trots att jag ropade och bad honom bära dem. Inte trevligt att åka bock skutt galopp passage på en främmande häst, trots att jag vet att den inte brukar lyckas kasta av nån, men då ifrågavarande häst är 180 cm hög, utstrålar den ordet respekt. Nåja, 1/2 timme "gick" vi omkring och så fick det vara nog. Det viktigaste är ju att hästen kommer ut och rör på sig varje dag och då får sen gå 4 timmar i hagen så jag ansåg det räcka. Jag hoppas nån annan reservryttare rider hästen ordentligt idag och i morgon borde min kompis vara tillbaka i sadeln igen. Så en sådan ridtur blev det, tur att solen sken.



På ifrågavarande stall bor några halvblod ute trots kyla. De är ordentligt täckade men personligen tycker jag inte det är rätt plats för ett halvblod i vårt kalla land. -20 grader om natten är inte rätt. Fast här finns många skolor men som sagt jag tycker personligen detta är fel.

2 kommentarer:

  1. Usch. Jag kom genast att tänka på Nanko . hon skulle nog säkert ha blivit upprörd eller..... .

    SvaraRadera
  2. Jo och nej, jag är inte riktigt säker på vad hon skulle ha tyckt. Hon sku nog inte ha gillat det men hennes angagemang låg nog på en helt annan nivå. Pälsdjursuppfödning, elefanter på cirkus och allvarlig djurplågeri. Men gillat detta skulle hon nog inte ha gjort.

    SvaraRadera