onsdag 2 januari 2013

Gott nytt år och grytor??

Det nya året har börjat. Jag känner mig jätte lat och har inte orkat skriva på några dagar. Önskar dock alla GOTT NYTT ÅR!! Jag förde storasyster till dagis och vandrade in till stan med lillebror. Något som vi inte kan göra sen när och om ( nyfiken? - det lutar nog mera åt när och ifall det blir av så blir det nog Sibbo) vi flyttar ut från stan. Hur som helst, jag fick ett presentkort till Stockmann i julklapp och tänkte att jag skulle köpa en gjutjärnsgryta. Men alltså vad de kostar. En stor är långt över 250 euro. Det här hade jag inte räknat med. Presenkortet skulle aldrig räckt till och jag som hade tänkt köpa annat också. Köpte i stället en vinterjacka, behövde verkligen en och strumpbyxor åt lillebror. Allt var -40 % så det blev ännu över pengar.
Nån som läser, som brukar laga matiga grytor. Hurdan gryta är bäst?

5 kommentarer:

  1. Vi har en Sarpaneva och en lergryta för ugnsbruk, heter ngt tyskt :) Båda jättebra!

    SvaraRadera
  2. Jag investerade i en 5-liters Le Creuset - dyr, men ack så fin! Den har emaljerad insida, vilket är att föredra om man skall laga en gryta med sura ingredienser som vin eller tomatkross. Kräver lite varsamhet dock, eftersom emaljen kan gå sönder om man är våldsam i sin matlagning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft 2 le Creuset i 30 år i rött och använt dem båda ca 5 ggr i veckan, det är dem jag lagar all mat i, såser, ris, spagetti. Och de är perfekta ännu. Svärmor betalade dem då vi var nygifta och det var den bästa presenten någonsin. De har vit emalj inuti. Om de blir lite missfärgade så sätter man lite diskmaskins medel i dem och låter dem stå 5 t så är de vita igen. Men man skall aldrig laga ägg röra i dem, det fastnar och är jätte svårt att få bort.

      Radera
  3. Tack för era kommentarer. Det sku nog vara lyx att ha både en lergryta och en gjutjärnsgryta. Kollade på Huuto och den vägen sku jag kunna få en lite billigare tror jag. Ska se... Med tanke på dagen då jag skall börja jobba, sku det vara bra med en gryta. Grytmat lär hålla smaken bra då man fryser in. Och då ska jag börja laga större satser och frysa in, så att jag inte behöver stå i köket utan vara med barnen, då jag kommer hem från jobbet. That's the plan!!!

    SvaraRadera
  4. Det billigaste är att du köper en 25 euros elektrisk gryta, en slow cooker, dit sätter du alla grönsaker du kan tänka dig och potatis och kött om du vill, och vätska och knäpper på den och maten är färdig efter 6 timmar. Det brinner aldrig i bottnet och du behöver inte tänka på ungs temperaturen och du kan ställa den så att den går på kl 12 och då är färdig kl 18 tex. Och hemmet doftar härligt då du kommer hem.

    SvaraRadera