fredag 15 februari 2013

Huset

Nu mina vänner skall jag berätta er. En delorsak till varför jag skrivit så dåligt. Vi skall köpa ett hus. I Sibbo. Jag har haft svårt att tänka på nåt annat den senaste månaden och således svårt att skriva något förnuftigt om det eller om något annat.
Ja, alltså ett hus. Som jag redan tidigare skrivit har vi bestämt att flytta ut från stan och stället har varit känt redan en längre tid. Har kollat upp dagisar och skolor och allt verkar bra. Och nu har vi hittat ett hus som bara känns så rätt. I ett idylliskt småhusområde som påminner mycket om området vi bodde i under studietiden i Åbo.
Huset är lika gammalt som jag så det behöver en "liten" facelift. Så nu skall det remppas och remppas lite till och flyttar gör vi först på sommaren.
Jag har haft så svårt att skriva nåt om huset då jag inte vetat hur jag skall skriva. Har gått helt i lås. Det är ju en så stor grej och jag märker att jag helt tydligt har svårt att skriva om mycket stora och känslosamma saker. Lustigt nog, har jag lättare att prata om sådant. Nåja, kanske det inte är så lustigt jag är ju nog mycket mera språkligt än skriftligt begåvad. Men nu kan jag skriva om lite vardagliga saker igen. Men under vårvintern kommer ni nog att få ta del o renoveringen, val av golvmaterial, kakel till badrummen och tapeter och en massa annat vad gäller vårt nya hem. Oj så det känns bra.

12 kommentarer:

  1. Hej .Så skojigt då . Nu kan man väl säga grattis nu redan . Jag hoppas allt går fort och bra så ni fort , fort kan flytta in . Spännande !

    SvaraRadera
  2. Visst får man säga grattis. Och tack. Så brottom med flytten är det nog inte. Vi har som tur bra tid på oss att fixa och dona innan vi skall flytta in.

    SvaraRadera
  3. Visst får man säga grattis. Och tack. Så brottom med flytten är det nog inte. Vi har som tur bra tid på oss att fixa och dona innan vi skall flytta in.

    SvaraRadera
  4. Grattis!! :-) Roligt att höra att allt löst sig. Vi tar gärna del av renoveringen etc. här via bloggen ;-) Skönt att ni dessutom kan renovera i "lugn och ro".. Trevligt veckoslut och kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna, just nu funderar jag på om väggen i sovrummet, en vägg kallas väll fåndvägg eller? ska tapetseras eller målas. Lutar mot målas med nån lugn mörkbeige färg...

      Radera
  5. Spännande! Hörde av fammo att ni bjudit på ett hus :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack:-) det är roliga o spännande tider. Har Jag kommit ihåg att säga att vi är på vägg på dopet.

      Radera
  6. Oj så roligt :) Vill ju förståss vetagenast var exakt huset ligger ;) Kan du mejla?

    SvaraRadera
  7. Härligt! Får bara gratulera till nya husinköpet. Kanske vi kommer efter i nåt skede ;) De söker förresten en farmaceut till Sibbo apotek..
    /Heidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack:). Jo kom efter bara. Bättre ju snabbare. Jag såg jobbet jag med. Kommer bara lite för tidigt...

      Radera
  8. Onnea uusille talonomistajille! Kiva, kun "nappisilmät" pääsevät leikkimään omaan puutarhaan! Terv. Fammo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiitos Fammo. Jännittävää nähdä mitä kukkia sieltä puutarhasta löytyy. Ainakin narsisseja, pioneja ja villiviiniä.

      Radera